Smart City Forum 2018
Blog Idea smart city Patronaty Relacje

Drugi dzień Smart City Forum. Jak budować smart city?

Pierwszy dzień VIII edycji Smart City Forum miał charakter bardziej strategiczny i służył poszukiwaniu drogi, jaką powinny podążać inteligentne miasta w Polsce. Podczas drugiego dnia wydarzenia uczestnicy próbowali znaleźć odpowiedź na pytanie w jaki sposób i przy pomocy jakich środków wizja smart city może zostać urzeczywistniona. Smart City Blog jest Głównym Patronem Medialnym imprezy.

Zobacz też: Pierwszy dzień Smart City Forum. Mieszkańcy chcą dobrych warunków do życia

Blok V: Round tables

Drugi dzień Smart City Forum rozpoczął się – wzorem poprzedniej edycji – od round tables. W odróżnieniu od klasycznej organizacji spotkań konferencyjnych, ten blok umożliwił dużą interakcję między uczestnikami i stworzył możliwość wymiany myśli i doświadczeń. Podczas tej edycji zorganizowano  4 stoliki. Blok był podzielony na dwie 55-minutowe rundy. Uczestnicy wybierali w każdej rundzie jeden ze stołów tematycznych. Po upływie czasu nastąpiła wymiana uczestników.

Smart City Forum 2018

Każdemu stolikowi tematycznemu przewodniczył gospodarz będący ekspertem w danej dziedzinie. Do dyspozycji uczestników były następujące stoły wraz z liderami:

  • Stacje ładowania – elektromobilność
    Anna Skarbek – Żabkin
    , współzałożycielka Forum Elektromobilności
    Łukasz Kosmala, koordynator zespołu ds. strategii rozwoju miasta, Urząd Miasta Szczecin
  • Zarządzenie danymi miejskimi, bezpieczeństwo
    Michał Siemieniuk
    , Security Business Development Manager, Comtegra
    Grzegorz Hunicz, dyrektor Wydziału Informatyki i Telekomunikacji, Urząd Miasta Lublin
  • Strategie komunikacji z mieszkańcami ułatwiające wprowadzenie innowacji
    dr hab. inż. arch. Izabela Mironowicz
    , Politechnika Wrocławska
  • Zagospodarowanie przestrzeni miejskiej w ramach udogodnień dla mieszkańców, turystów
    Hubert Gonera
    , właściciel firmy Landbrand
    Paweł Maliszewski, współzałożyciel, blinkee.city

Blok VI: Integracja inteligentnych systemów mobilności miejskiej

Pierwsza z dwóch debat drugiego dnia Forum została poświęcona mobilności we współczesnych miastach. W dyskusji, której moderatorką była Anya Margaret Baum z The Keryx Group, przedstawiono wiele interesujących przykładów aktualnych wdrożeń w tym obszarze.

Smart City Forum 2018

Prezydent Jaworzna Paweł Silbert, miasta znanego m.in. z wdrażania wizji zero (vision zero, czyli zero wypadków śmiertelnych na drogach) podkreślał wagę strategicznego podejścia do tego tematu. – Od 16 lat realizujemy konsekwentnie przebudowę układu drogowego, aby miasto stało się, za Janem Gehlem, przyjazne dla ludzi, a nie dla samochodów – mówił. Odniósł się również do przyszłości. – Chcemy, aby za 5 lat po naszym mieście jeździł pierwszy autobus autonomiczny – dodał.

Z kolei wiceprezydent Wrocławia Maciej Bluj przedstawił pakiet działań w obszarze opłat za przejazdy transportem zbiorowym, które mają na celu zachęcenie mieszkańców do korzystania z tej formy mobilności miejskiej, w tym o uruchomionej ostatnio aplikacji Mobill. Wrocław jako jedno z trzech miast w Polsce wprowadziło system płatności kartą płatniczą bezpośrednio w pojazdach komunikacji zbiorowej – po przyłożeniu karty do czytnika staje się ona biletem. Podobny system – jako pierwszy w Polsce wdrożyło Jaworzno, a w Łodzi funkcjonuje w charakterze pilotażu na jednej z linii tramwajowych).

Temat płatności za bilety zbliżeniową kartą płatniczą przedstawił szerzej Maciej Mironiuk z firmy Visa, jeden z inicjatorów open payment system, w którym pasażer nie musi się zastanawiać, gdzie ma kupić bilet komunikacji miejskiej.

O rozwiązaniach biletowych mówił również przedstawiciel Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Lucjan Dec. W skład Metropolii wchodzi 41 gmin i na jej terenie mieszka 2,3 mln ludzi. – Jednym z głównych zadań powołanej rok temu Metropolii była integracja transportu, w tym wdrożenie wspólnego biletu. W krótkim czasie wprowadziliśmy integrację taryf i ulg – mówił.

O nieco innym aspekcie mobilności miejskiej mówił Łukasz Dziągwa z Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie. W Rzeszowie stawiają na obsługę pasażerów. Na około 500 przystanków w mieście i prawie 300 poza miastem ZTM Rzeszów zainstalował 200 elektronicznych tablic informacji pasażerskiej pokazujących realny czas przyjazdu pojazdów. Te informacje dla wszystkich przystanków, czyli  tzw. wirtualne tablice, są dostępne w Internecie. Jednak sztandarowym projektem jest trwająca obecnie budowa dworca lokalnego, czyli nowoczesnego węzła przesiadkowego. Obiekt będzie wyposażony w system informacji pasażerskiej zintegrowany z systemem miejskim, poczekalnię, kasy biletowe, fotowoltaikę, miejsca do parkowania dla rowerów, a także miejsca postojowe typu kiss&ride.

O nieco innym aspekcie mobilności miejskiej mówiła Anna Skarbek–Żabkin, współzałożycielka Forum Elektromobilności. Odpowiadała na pytanie prowadzącej dyskusję o to, dlaczego elektromobilność wszystkich tak bardzo elektryzuje w ostatnim czasie. Jej zdaniem przyczyną tego jest w pierwszej kolejności problem smogu, mimo że samochody odpowiadają za zdecydowaną mniejszość zanieczyszczeń emitowanych do powietrza. Anna Skarbek-Żabkin zmierzyła się również ze stereotypem, że samochody elektryczne wcale nie są ekologiczne, gdyż w sytuacji naszego kraju pozyskują energię głównie z węgla. Uczestniczka podkreśliła, że użytkując auta elektryczne zastępujemy niską emisję – emisją wysoką, która jest mniej szkodliwa dla naszego zdrowia.

W ramach tego bloku zostały zaprezentowane dwie prezentacje. W pierwszej Piotr Strzelec z Asseco Data Systems przedstawił rozwiązania swojej firmy w zakresie budowy inteligentnych systemów transportowych i integracja z węzłami przesiadkowymi (mówił m.in. o wspomnianym wyżej dworcu lokalnym w Rzeszowie, w którym zastosowane będą rozwiązania firmy Asseco Data Systems). W drugiej prezentacji Martyna Abendrot z PTV GROUP, której tytuł „Mix and move” nawiązywał do hasła tegorocznego Europejskiego Tygodnia Mobilności, pokazała jak dzięki zastosowaniu nowych technologii można usprawnić poruszanie się pojazdów po mieście, a także zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu.

Blok VII: Jak budować inteligentne miasta z wykorzystaniem najnowszych technologii

Ostatnia debata jesiennej edycji Smart City Forum 2018, moderowana przez Szymona Ciupę z bloga Smart City Expert, została poświęcona szukaniu odpowiedzi na pytanie „jak budować smart city w Polsce?”.

Smart City Forum 2018

Burmistrz Podkowy Leśnej Artur Tusiński, który przed objęciem funkcji samorządowej, z powodzeniem realizował się w biznesie, zwrócił uwagę, że dla małych miast największym problemem z zakupem technologii jest ich finansowanie. Jednocześnie przytaczał wiele pomysłów innowacyjnych rozwiązań, które wdrożył w swoim mieście i które będzie wdrażał w przyszłości.

Profesor Marek Ślęzak z Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) poruszył zagadnienie pojazdów poruszających się bez kierowcy. – Musimy przygotować się na obecność pojazdów autonomicznych. W przyszłym roku w Jaworznie odbędą się pierwsze w Polsce testy autobusów autonomicznych. Pierwsze elementy autonomiczności będą testowane w zajezdni – wyjaśniał dyrektor ITS. Profesor Ślęzak wskazał też dwie przeszkody, z którymi często mierzy się sektor innowacyjny: brak standaryzacji, która nadążałaby za innowacją, oraz lekko spóźnione zmiany w prawie.

Bartosz Ciepluch z Nokia Solutions and Networks wskazał dwa obszary kluczowe dla wdrożeń rozwiązań smart city: edukację ludzi w zakresie korzystania z nowych technologii oraz rewolucję, a nie ewolucję, w zakresie budowy infrastruktury teleinformatycznej. Przedstawiciel fińskiego koncernu wskazał na dwa działania pilotażowe jego firmy w Polsce: we Wrocławiu (prace nad nowoczesnymi przystankami autobusowymi) oraz w Wałbrzychu (system zarządzania odpadami komunalnymi, obejmujący m.in. mierzenie poziomu zapełnienia koszy i optymalizację przejazdów śmieciarek).

Radca prawny Monika Hałupczak, która jest doradcą prezydenta Płocka ds. inwestycji i rozwoju, poruszyła problematykę prawną. Jej zdaniem prawo, mimo że zmienia się wolniej niż powstają innowacje, to jednak nadąża za tymi zmianami. Monika Hałupczak zwróciła też uwagę na potrzebę generowania innowacyjnych pomysłów, do czego świetnie nadają się miejskie hackathony, np. takie jak były organizowane w Wałbrzychu, Płocku czy Kielcach.

Paweł Pisarczyk, CEO w Atende Software, poparł ideę hackathonów, ale pod warunkiem, że zwycięskie projekty będą realizowane, a nie chowane do „szafy”. Zaapelował również o odwagę do samorządowców. – Miasta nie mogą być w połowie smart. Miasta muszą być odważne – mówił.

O finansowaniu nowym sposobie finansowania inwestycji w innowacje miejskie mówił Wojciech Jeszka z Akceleratora Technologii Informatycznych Pionier Sp. z o.o. Program adresowany jest do zespołów interdyscyplinarnych, w skład których wchodzą programiści. Akcelerator ma kojarzyć instytucję publiczne z tymi zespołami w celu tworzenia rozwiązań odpowiadających na konkretne problemy społeczne i gospodarcze. W kręgu zainteresowania akceleratora znajdują się również zagadnienia istotne dla sprawnego zarządzania miastami , utrzymania i rozbudowy infrastruktury czy podnoszenia jakości życia mieszkańców.

W ramach ostatniego bloku tematycznego VIII Smart City Forum zostały zaprezentowane dwie prezentacje: Michał Siemieniuk z Comtegra przedstawił tematykę cyberbezpieczeństwa, a Michał Brzeziński z OmniChip – wykorzystania pomiarów jakości powietrza do walki ze smogiem.

Co dalej?

Wkrótce spodziewajcie się jeszcze trzech materiałów ze Smart City Bloga: szerszej relacji z moderowanej przeze mnie debaty „Smart City: miasto tworzone przez ludzi dla ludzi”, mojego autorskiego podsumowania VIII edycji Smart City Forum oraz wywiadu nt. cyberbezpieczeństwa z Michałem Siemieniukiem z Comtegra.

IX edycja Smart City Forum już w marcu.

 

Smart City Blog był Głównym Patronem Medialnym VIII edycji Smart City Forum.