Parking
Bezpieczeństwo Blog Innowacje i biznes

Firma z tradycjami wchodzi w innowacyjne rozwiązania parkingowe

Parkowanie samochodów w dużych polskich miastach zawsze wzbudza wiele emocji. Ale dziś będzie o parkowaniu bez zbędnych emocji. Najstarsza działająca w Polsce firma w branży ochrony, która w pierwszym skojarzeniu nie przywołuje wcale na myśl innowacyjności, wprowadza nowości technologiczne na swoich parkingach.

Czy parkingi mogą być smart? Czy może być coś zaawansowanego w płaskiej powierzchni, na której chcemy zostawić swój nawet najnowocześniejszy i naszpikowany nowoczesnymi technologiami samochód? Okazuje się, że możliwości jest wiele, np. takie:

Tak jest w Chinach i w Niemczech, a także w kilku innych miejscach na świecie. U nas takiego parkingu publicznie dostępnego jeszcze chyba nie ma, choć rozwiązania automatyzujące parkowanie występują.

Chcemy innowacyjnych parkingów

Jeszcze niedawno parkingi kojarzyły się w naszym kraju z ogrodzonym, mało estetycznym, siermiężnym placem, ręcznie podnoszonym szlabanem, nierzadko pilnowanym przez emerytowanego policjanta z grupa inwalidzką. Tak zresztą wciąż jest na niejednym parkingu osiedlowym. Ale idzie nowe, bo użytkownicy oczekują zupełnie innych standardów, a te w tym zakresie wyznaczają w naszym kraju nowoczesne biurowce oraz część centrów handlowych. Jakie to standardy? O bezpieczeństwie pozostawionych pojazdów nie ma co wspominać, bo to oczywistość. Ale liczą się też komfort i szybkość obsługi. Szukanie po parkingu automatów, w którym zapłacimy kartą płatniczą za postój? Jeszcze niedawno wydawało się to bardzo nowoczesne. Dziś coraz częściej narzekamy, że za daleko do automatu, że za wolno, że kolejka… Oczekujemy więcej i lepiej.

Ale oczekiwania mają nie tylko parkujący swoje samochody. Zmian chcą też właściciele parkingów, którzy zaczynają traktować je jako wizytówki prowadzonych przez siebie biznesów. Często przecież zaparkowanie samochodu przez potencjalnego klienta równa się odniesieniu pierwszego wrażenia o firmie. A pierwsze wrażenie możemy wywołać tylko raz.

Parking na telefon?

Z tych powodów parkingi coraz bardziej się zmieniają. Jak? Oczywiście z wykorzystaniem nowych technologii. Tutaj chcę nawiązać do wspomnianej w tytule firmy z tradycjami, czyli Usługowej Spółdzielni Uniwersum, działającej nieprzerwanie od 1946 roku. Jednym z jej głównych obszarów działania jest ochrona parkingów. I są to parkingi coraz bardziej nowoczesne, idące w kierunku bezosobowej obsługi. Zdalne zarządzanie parkingiem, rejestracja nowych klientów i cała obsługa za pośrednictwem strony internetowej, otwieranie parkingu na kartę zbliżeniową, automatyzacja płatności przelewem – to nic wielkiego. Ale Uniwersum wraz z polskimi partnerami technologicznymi wdraża już rozwiązania bardziej innowacyjne.

Na dwóch parkingach prowadzonych przez tę firmę w Warszawie instalowany jest system inteligentnych szlabanów i system kontroli dostępu Telpark opracowany przez firmę Multic Technology z Bielska-Białej. Nowością systemu – z punktu widzenia użytkownika – jest sposób otwierania parkingu. Kierowca, zarejestrowany w systemie, podjeżdża do parkingu i wybiera numer telefonu dedykowanego danej bramie lub szlabanowi. Wówczas system rozpoznaje użytkownika po numerze telefonu dzwoniącego i automatycznie po 1 sekundzie otwiera wjazd. Jest to kusząca alternatywa dla dość zawodnych pilotów oraz wspomnianych już kart zbliżeniowych, które łatwo gdzieś zawieruszyć. Telefon zawsze mamy przy sobie.

Oczywiście, system ma wbudowanych wiele innych funkcjonalności, ważnych przede wszystkim dla zarządcy parkingu. Wprowadzanie i usuwanie użytkowników, weryfikacja uprawnień, rozliczanie opłat, sterowanie modułem otwierającym odbywają przez stronę webową. System może być zastosowany zarówno na parkingach komercyjnych, korporacyjnych lub osiedlowych. W pierwszym przypadku użytkownik musi się sam zarejestrować w systemie i dokonać przedpłaty. W drugim i trzecim wypadku, użytkowników do systemu może dodawać administrator (np. według listy pracowników, którzy mają prawo korzystać z parkingu pod biurowcem).

Innowacyjne parkowanie

Czy system korzystania z otwierania wjazdów na parking za pomocą telefonu komórkowego to coś nowatorskiego? Przy użyciu smartfonów robimy już tyle rzeczy, że zasadne jest pytanie: gdzie tu innowacja? Jednak jeśli w pamięci mamy wciąż powszechne piloty i karty zbliżeniowe (o strażniku w budce nie chcę wspominać…), to ja zdecydowanie wolę zastąpić je telefonem, który i tak mam zawsze przy sobie. Oczywiście, są jeszcze nowoczesne bramy wjazdowe z czytnikami tablic rejestracyjnych, ale one mają też swoje wady.

Instalowany przez Uniwersum system Telpark nie jest końcem pomysłów na wykorzystanie telefonów/smartfonów do korzystania z parkingów. Niedawno wśród półfinalistów konkursu Imagine Cup w kategorii „Smart City” był projekt Prking. Jest to aplikacja pozwalająca na szybkie i łatwe płatności za rzeczywisty czas postoju przy użyciu karty płatniczej połączonej z kontem użytkownika.

Na koniec wróćmy jeszcze raz do You Tube’a. Smart parking może mieć różne oblicza. Oto trzy kolejne przykłady:

https://www.youtube.com/watch?v=FUkQZ–s9YE

Fot. Pixabay