Blog Warsaw Smart City

Warszawa 19115: inteligentne miasto w działaniu? (aktualizacja)

Aplikacja Warszawa 19115 to ulubiony przykład władz miasta na to, że stolica Polski jest już smart city. Jak w praktyce wygląda funkcjonowanie systemu stojącego za tą aplikacją? Od czasu do czasu korzystam z apki i – mimo pozornej użyteczności – mam wiele wątpliwości, czy urzędnicy „wyciskają” z niej wszystko, aby Warszawa zmieniała się najlepsze.

Oto moje najnowsze doświadczenie z apką wzorowaną na nowojorskim systemie NYC311

  • Warszawa 191156 września wysłałem z aplikacji zgłoszenie o treści: „Proszę o naprawienie znaku drogowego zlokalizowanego przy trzech miejscach parkingowych przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych na ulicy Cybisa – przy bloku Cybisa 5 od strony północnej. Ze znaku pozostał tylko słupek – brak samego znaku i tabliczki informacyjnej. Uszkodzony znak uniemożliwia egzekwowanie prawa wobec kierowców parkujących w tym miejscu, a nie posiadających do tego uprawnień.”
  • 30 września otrzymałem odpowiedź na emaila o treści: „Zlecono poprawę oznakowania , przewidywany termin 14.10.2016r.”.
  • 30 września moje zgłoszenie otrzymało w aplikacji status „Zamknięte”.

Trzy uwagi

Po pierwsze, rozumiem, że KPA daje urzędnikom 30 dni na odpowiedź, ale gdy wprowadza się tego typu aplikację, to termin z KPA powinien być tylko wspomnieniem. Ale nie, w banalnej i prostej sprawie machina Urzędu m.st. Warszawy pracowała aż 24 dni, aby mi odpowiedzieć, że uszkodzony znak po kolejnych 14 dniach zostanie naprawiony.

 Zakochaj się w Warszawie dostępnej.Po drugie, czy nie jest żałosnym, że w stolicy Polski (duże państwo członkowskie Unii Europejskiej – dla przypomnienia) do naprawienia uszkodzonego znaku drogowego umożliwiającego trójce osób niepełnosprawnych normalne funkcjonowanie w społeczeństwie potrzeba aż 38 dni? Dodam dla porządku, że od pierwszego dnia, gdy tylko znak zniknął, wspominane miejsce zazwyczaj są okupowane przez samochody bez uprawnień do miejsc dla niepełnosprawnych. Ale bez znaku formalnie te miejsca są dla każdego.

Po trzecie, dla urzędnika, który odpowiedział po 24 dniach na moje zgłoszenie, sprawa została „zamknięta” wraz z udzieleniem odpowiedzi. To absurdalne i nieprzyjazne mieszkańcom podejście projektantów systemu Warszawa 19115. Sprawa dla mieszkańca będzie zamknięta dopiero, gdy znak wróci na swoje miejsce. Wówczas powinien być wysłany mail z podziękowaniem za zgłoszenie i zmianą statusu na „Zamknięte”. Póki co, moje zgłoszenie powinno mieć status „Rozgrzebane”.

img_20161001_214138Aktualizacja

Po publikacji niniejszego tekstu sprawą mojego zgłoszenia zainteresował się Sekretarz Miasta Marcin Wojdat. W ciągu 24 godzin doprowadził do naprawiania znaku przez osoby za to odpowiedzialne. Dziś (1 października) wieczorem znak jest na swoim miejscu, a na miejscach parkingowych przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych stoją trzy samochody – wszystkie z odpowiednimi identyfikatorami. Dobrze, że mamy takich urzędników jak Sekretarz Miasta, któremu się chce. Szkoda tylko, że nie można go sklonować. Brawo!

Warszawa 19115
Źródło: www.warszawa19115.pl

Zresztą słynny status „Zamknięte” nadużywany jest w wielu zgłaszanych sprawach do Warszawa 19115. Przykładowo, przy zgłaszaniu nieprawidłowo zaparkowanych samochodów, sprawa jest „zamykana” zazwyczaj po kilkunastu minutach. Skuteczność miasta w zwalczaniu nielegalnego parkowania? Nic z tych rzeczy. Sprawa jest zamykana z dopiskiem „”Przekazano patrolowi Straży Miejskiej do realizacji”, a przecież o zamknięciu – zarówno z punktu widzenia miasta jako jednostki administracyjnej, jak i mieszkańca zgłaszającego problem – sprawa będzie zamknięta dopiero po interwencji patronu Straży Miejskiej.

Na stronie internetowej warszawa19115.pl znajduje się grafika według, której 97% zgłoszeń to zgłoszenia zrealizowane. Mam duże wątpliwości, czy ta statystyka ma wiele wspólnego z prawdą…

 

Nie chcę tym tekstem zniechęcać do korzystania z aplikacji Warszawa 19115. Przeciwnie! Instalujcie ja na swoich telefonach i zgłaszajcie wszystko, co Wam się w naszym mieście nie podoba,co chcecie zmienić czy gdzie powinna nastąpić interwencja służ miejskich. Razem zmieniamy Warszawę 🙂

 

Fot. Pixabay