Samochód elektryczny
Mobilność Relacje Warsaw Smart City

Kiedy carsharing w Warszawie?

Kilka tygodni temu pisałem o 7 pomysłach na promowanie w Warszawie samochodów elektrycznych. W sierpniu br. Wrocław ogłosił przetarg na wdrożenie wypożyczalni aut elektrycznych. A dziś w stołecznym ratuszu odbyło się seminarium „Carsharing węglowodorowy czy elektryczny, czego potrzebują polskie miasta?”. Okazuje się, że również Warszawa planuje wdrożyć tego typu usługę, choć na początek mają być samochody napędzane tradycyjnymi paliwami i/lub hybrydy.

Czym jest carsharing?

Najprościej wyjaśnić to poprzez przykład znany dobrze mieszkańcom stolicy od kilku lat. Carsharing to usługa zbliżona – przy zachowaniu wszelkich proporcji – do miejskiego roweru publicznego, czyli naszego Veturilo. Istnieją różne modele carsharingu: klasyczny (wypożyczenie i zwrot auta w tym samym miejscu), jednokierunkowy (wypożyczenie i zwrot auta w dowolnej stacji) oraz swobodny (wypożyczenie i zwrot auta w dowolnym miejscu, tzw. free floating).Tego typu usługi, inicjowane przez władze miejskie lub organizowane wyłącznie przez podmioty komercyjne, istnieją w wielu miastach zachodniej Europy i w USA.

Cel carsharingu świetnie wyjaśnił prof. Zbigniew Karaczun z SGGW, który stwierdził, że zamiast kupowania samochodu nowego, jest na rynku usługa transportowa do przejazdów lokalnych. Jeśli usługa jest wystarczająco komfortowa, to rzeczywiście może to spowodować znaczącą zmianę w przyzwyczajeniach ludzi, podobnie jak to stało się w przypadku Veturilo w Warszawie. Wówczas cześć osób może zrezygnować z zakupu samochodu, który większość czasu stoi na parkingu i generuje dla właściciela spore koszty.

Z kolei Matthias Rehm z Ambasady Niemiec w Polsce przybliżył dane dotyczące carsharingu u naszych zachodnich sąsiadów. W Niemczech jest zarejestrowanych ponad milion użytkowników carsharingu oraz ponad 15 tys. samochodów, choć samochodów elektrycznych jest jeszcze stosunkowo niski. Potencjalny dostęp do tej usługi ma ok. 36 mln ludzi, którzy mieszkają na terenie 490 miast z carsharingiem. W samym Berlinie usługę oferuje 12 firm, ich flota liczy ok. 1,5 tysiąca samochodów, w tym 300-400 elektrycznych. W 2014 r. liczba użytkowników wzrosła o 37%, a liczba samochodów dostępnych w carsharingu zwiększyła się o 10%.

Wrocław ruszył. Kiedy Warszawa?

Podczas seminarium reprezentujący Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie Tomás Dombi przedstawił plany władz miasta związane z wdrożeniem carsharingu w stolicy. Koncepcja wdrożenie takiej usługi jest dość zaawansowana, choć konkretne terminy nie padły. Jednak Warszawa idzie nieco inną drogą niż Wrocław, który od początku stawia wyłącznie na samochody elektryczne. ZDM (odpowiedzialny w Warszawie za projekt carsharingu) – ku zaskoczeniu części uczestników seminarium, co znalazło odzwierciedlenie w dyskusji – przewiduje wdrożenie usługi w oparciu o samochody tradycyjne i/lub hybrydowe. Dopiero w dalszej kolejności mogą pojawić się samochody elektryczne. Więcej o planach miasta zaprezentowanych podczas seminarium napiszę na Warsaw Smart City już w poniedziałek.

Vehicle To Grid

Chciałbym również zwrócić uwagę na nieco odbiegający od carsharingu wątek, jaki poruszyli podczas seminarium red. Robert Grudziński oraz dr Piotr Piórkowski. Przedstawili oni pomysł wykorzystania samochodów elektrycznych (nie tylko jeżdżących w ramach carsharingu) jako miejskich magazynów energii w formule V2G, czyli Vehicle To Grid.

Samochód elektrycznyUżytkowany w cyklu miejskim samochód elektryczny rzadko kiedy ma rozładowaną baterię poniżej 50%, a 3/4 przejazdów dziennych nie przekracza 50 km. Oznacza to, że spora część pojemności baterii może stać się magazynem energii, która będzie mogła być oddana odpłatnie do sieci energetycznej w momentach zwiększonego zapotrzebowania. Samochody mogłyby być ładowane w nocy, gdy prądu jest za dużo i jest on tańszy, a zbędną cześć energii oddawałyby w ciągu dnia, gdy zapotrzebowanie na energię rośnie i jego cena wzrasta (przy okazji zapraszam do lektury tekstu, w którym poruszono temat ładowania aut elektrycznych w USA). Takie wykorzystanie samochodów elektrycznych może wpłynąć pozytywnie na bezpieczeństwo całego systemu energetycznego.

 

Seminarium zorganizowało Biuro Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy oraz Fundacja „Nasza Energia”.