Kongres Technologii Miejskich 2019
Blog Idea smart city Mobilność Relacje Smart Citizen Technologie

Kongres Technologii Miejskich. Dominowała mobilność, ale nie tylko…

W ubiegłym tygodniu uczestniczyłem w debacie otwierającej Kongres Technologii Miejskich (KTM). Temat, który organizatorzy postawili przed panelistami, brzmiał: „Smart City? Smart Citizen!”. Wywiązała się całkiem ciekawa dyskusja, a co więcej zarysowały się spore różnice w spojrzeniu na temat inteligentnych miast w Polsce. 

Debata otwierająca

W debacie otwierającej KTM, której moderatorem był Łukasz Malinowski – redaktor naczelny Wydawnictwa TOR, miałem okazję dyskutować z:

Różnice, o których wspomniałem powyżej, widać było wyraźnie na kilku płaszczyznach. Po pierwsze, miasta duże – miasta małe (zdecydowanie inaczej wyglądała wizja rozwiązań smart w wypowiedziach sekretarza m.st. Warszawy i burmistrza Karczewa). Po drugie, inicjatywa społeczna Koduj dla Polski – miasta w zakresie podejścia do udostępniania danych miejskich (choć różnicy nie było co do samej idei udostępniania tych danych) .

Trzecią różnicą, która dla mnie był ważna w tej debacie, to oczekiwania wobec aktywności ustawodawcy, czyli Sejmu i Senatu. Poseł Piotr Cieśliński wskazywał na aktywność jego podkomisji w zakresie rozwoju elektromobilności, a także pojazdów autonomicznych, które „w przyszłości – być może za 10-15 lat – w jakimś stopniu rozwiążą problem korków”. To oczywiście ważne tematy w kontekście rozwoju polskich miast w średniej i dłuższej perspektywie. Powinny być również w agendzie prac parlamentu. Ale – i to jest moje wrażenie – że coś jest jednak nie tak, że zaburzona jest hierarchia priorytetów. Czy jest wszystko ok, gdy sejmowa podkomisja chwali się myśleniem o dalszej przyszłości (szczególnie w kontekście pojazdów autonomicznych), a jednocześnie w Sejmie nic nie robi się w zakresie poprawy bezpieczeństwa na drogach, a – ważna z punktu widzenia miast, w tym przede wszystkim miast nastawionych na ludzi – obywatelska propozycja zakazu parkowania na chodnikach ląduje w koszu na śmieci bez jakiejkolwiek dyskusji?

Szersze omówienie debaty znajdziecie w artykule „Smart City to kwestia jakości życia. Bez mieszkańców ani rusz” na portalu Transport Publiczny.

Finanse, transport, światło i elektromobilność

W sesji plenarnej KTM miały miejsce również dwie prezentacje („Miasto jako budowanie platform. Na drodze do miasta inteligentnego” Tadeusza Osowskiego – dyrektora Biura Cyfryzacji Miasta w Urzędzie m.st. Warszawy oraz „Jak odpowiedzieć na wyzwania mobilności w smart city?” Marcina Rucińskiego – menedżer ds. rozwoju biznesu w Thales Polska) oraz druga debata na temat finansowania inwestycji w inteligentnych miastach z udziałem m.in. Marcina Bogusza z Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, Szymona Ciupy z smartcity-expert.eu czyKazimierza Karolczaka – przewodniczącego zarządu w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Druga część KTM odbywała się w ramach trzech sesji równoległych zorganizowanych wokół szczegółowych zagadnień: Forum Technologii w Transporcie, Forum Światło w Mieście oraz Forum Elektormobilności Miejskiej.

Podczas Kongresu swoją premierę miała innowacyjna aplikacja Vooom, która ma integrować różna rodzaje mobilności miejskiej w duchu Mobility as a Service. Obecnie aplikacja pokazuje położenie dostępnych pojazdów (transport publiczny, rowery miejskie, carsharing, skutery, e-hulajnogi) w czasie rzeczywistym w 12 miastach Polski (transport publiczny – na razie tylko w stolicy). Planowany jest rozwój w kierunku planowania podróży oraz wspólnych płatności za przejazdy różnymi środkami transportu. Wkrótce postaram się napisać więcej o tej interesującej inicjatywie.

Organizatorem Kongresu Technologii Miejskich Zespół Doradców Gospodarczych TOR.
Smart City Blog był patronem medialnym wydarzenia. 

Fot. Monika Mizielińska-Chmielewska