Gdynia, aplikacja mobilna dla mieszkańców i turystów
Aktualności Innowacje i biznes Lifestyle Technologie

#wGdyni – nowa aplikacja mobilna dla mieszkańców i turystów

W pierwszy dzień wakacji, 24 czerwca, Gdynia jako pierwsze miasto w Polsce wdroży platformę Vizum do komunikacji z mieszkańcami i turystami. Na przełomie maja i czerwca ta nowa aplikacja mobilna dla mieszkańców i turystów była testowana podczas festiwalu architektury Open House Gdynia.

Vizum to pierwsza na świecie platforma komunikacji kontekstowej, w której wiadomości docierają tylko do osób w danym miejscu i w wyznaczonym czasie. Dzięki temu ograniczony zostaje coraz bardziej dokuczliwy szum informacyjny. Odbiorcy mogą kontrolować informacje od wielu nadawców i wiedzieć o wszystkim co ważne tylko w ich okolicy.

Jako pierwsze miasto w Polsce rozpoczynamy dwumiesięczny pilotaż niezwykłego narzędzia komunikacji, który będzie dostępny dla każdego, kto ma telefon komórkowy z dostępem do Internetu. Pilotaż obejmie konkretne przestrzenie – podczas konferencji prasowej mówiła pełnomocnik prezydenta ds. rodziny i inicjatorka projektu Beata Szadziul.

#wGdyni nadaje

Gdynia, aplikacja mobilna dla mieszkańców i turystówOd 24 czerwca mieszkańcy Gdyni i odwiedzający miasto turyści będą mogli otrzymywać informacje o wydarzeniach organizowanych w poszczególnych częściach miasta od nadawcy #wGdyni. Będą mogli również korzystać z platformy jako aplikacji festiwalowej na terenie większych imprez organizowanych przez miasto, m.in. Cudawianki, Gdynia Design Days, Globaltica czy Ladies Jazz Festiwal. Natomiast na kilkudziesięciu placach zabaw rodzice będą mieli możliwość przeczytać informacje i poradniki dotyczące wychowania i spędzania czasu wolnego z dziećmi.

– Podczas prowadzonych w tym roku badań focusowych „Gdynia Oczami Dziecka” prowadzonych przez Gdynię Rodzinną to właśnie place zabaw dzieci wskazywały najczęściej jako miejsca, gdzie najchętniej spędzają czas wolny. Rodzice to potwierdzili. Chcemy wykorzystać ten moment i nawiązać z nimi nietypowy kontakt. Wszyscy zainteresowani będą otrzymywać od nas ciekawe komunikaty – tłumaczy Beata Szadziul.

Co najistotniejsze w Vizum to odbiorca ma kontrolę – sam określa który nadawca może, a który nie może się z nim komunikować. Nie musi przekazywać żadnych danych osobowych nadawcom.

W kolejnych etapach planowane jest uruchomienie informacji dla mieszkańców poszczególnych dzielnic, komunikacji publicznej oraz wszelkich utrudnień komunikacyjnych związanych z remontami i wydarzeniami publicznymi. W planach jest informowanie o atrakcjach turystycznych, ofercie placówek muzealnych czy Gdyńskim Budżecie Obywatelskim.

Vizum z Sopotu`

Platforma Vizum powstaje w sopockiej firmie Vizum Lab sp. z o.o. Aplikacja mobilna dla mieszkańców i turystów jest w pełni bezpłatna. Można ją pobrać na telefony z systemem Android. W przygotowaniu jest aplikacja dla telefonów iPhone.

„Naszą ideą było stworzenie otwartej platformy komunikacyjnej, która będzie dostarczała ludziom użytecznych informacji tylko o miejscu, w którym przebywają. Chcieliśmy wyeliminować chaos i szum informacyjny oraz zmierzyć się ze stosowaną dotąd zasadą ‚wszystko komunikujemy wszędzie'” – piszą twórcy aplikacji.

Vizum sprawdza się idealnie w instytucjach miejskich, placówkach kulturalnych, w studenckich kampusach czy biurowcach. Może mieć zastosowanie na dworcach komunikacyjnych, wielkich imprezach masowych oraz w wielu innych miejscach i sytuacjach. Jest niezbędna wszędzie tam gdzie potrzebna jest szybka, skuteczna wymiana  informacji. Jedną aplikacją zastępujemy ulotki, biuletyny, newslettery, Facebooka czy tablice ogłoszeń.

Przykłady zastosowań:

  • Miasto może wysyłać komunikaty o ważnym wydarzeniu tylko do mieszkańców dzielnicy, których ono dotyczy.
  • Uczelnia ma możliwość poinformowania o zmianie sali tylko studentów uczestniczących w tych zajęciach.
  • Organizator imprezy masowej dzięki Vizum błyskawicznie przekazuje informacje o nagłych zmianach, aktualny line-up i ciekawostki.
  • Tych, którzy są w pobliżu placówka kulturalna może zaprosić na imprezę, która za chwilę się zaczyna, a potem zebrać ich opinie „na gorąco”.
  • W biurowcu administrator może kierować inne informacje do najemców, inne do administracji, inne do gości.
  • Turysta przechodząc obok zabytku może otrzymać pakiet informacji czy ciekawostek o tym miejscu.

Źródło: materiały prasowe UM Gdynia, Vizum