Rower cargo na parkingu
Blog Mobilność

Czy rower cargo będzie kolejnym mobilnym zaskoczeniem w polskich miastach?

Gdyby ktoś 10 lat temu twierdził, że ulice polskich dużych i średnich miasto opanują rowery miejskie, pewnie popukalibyśmy się w głowę. Gdyby 3 lata temu ktoś mówił, że hulajnoga będzie rywalizować z rowerem w Warszawie czy Wrocławiu, uznalibyśmy go za szaleńca. A co powiecie na to, że za kilka lat zauważalna część transportu towarowego w centrach miast – na ostatniej mili – będzie odbywała się z wykorzystaniem (elektrycznych) rowerów cargo? Póki co w najbliższy weekend w Gdyni odbędzie się się  5. Ogólnopolski Zlot Rowerów Towarowych.

Rower cargoZanim o gdyńskim zlocie cargo-rowerów, najpierw informacja z rynku niemieckiego. Według tamtejszej organizacji the Zweirad-Industrie-Verband (ZIV) w 2018 r. w Niemczech sprzedano ok. 40 tysięcy elektrycznych rowerów cargo i był to wzrost do roku 2017 o ok. 80%. Taka popularność rowerów towarowych jest efektem dwóch działań. Po pierwsze, są to programy na szczeblu federalnym i związkowym, w ramach których można uzyskać dofinansowanie do zakupu tego typu pojazdów. Programy te są adresowane zarówno do osób indywidualnych, jak i przedsiębiorców czy lokalnych samorządów. Z drugiej strony, rowerami cargo zainteresowanie wyrażają duzi gracze na rynku miejskich dostaw (poczta, kurierzy).

Przy okazji warto przypomnieć, że elektryczne rowery cargo to również element tak modnej w ostatnich latach elektromobilności. Większość ludzi (i polityków) myśląc, mówić i słysząc „elektromobilność” widzi przed sobą samochód elektryczny. A przecież elektromobilność to również inne pojazdy napędzane przy pomocy silników pozyskujących energię z energii elektrycznej: rowery elektryczne, rowery ze wspomaganiem elektrycznym, elektryczne skutery i elektryczne hulajnogi wraz z pozostałymi urządzeniami transportu osobistego (deskorolki elektryczne, segwaye, monocykle…). W tej grupie mieści się również rower cargo.

Tak było podczas pierwszego zjazdu rowerów towarowych CargoWawaFest 2015:

5. Ogólnopolski Zlot Rowerów Towarowych już w ten weekend

Jak zapowiadają organizatorzy, czyli Miasto Gdynia, podczas wydarzenia będzie można zobaczyć ponad 50 rowerów cargo, które na co dzień poruszają się po ulicach kilkunastu polskich miast, a także Brześcia i Berlina. Będzie pokazowy przejazd ulicami Gdyni, wyścig rowerów cargo, a także możliwość przetestowania rowerów tego typu pojazdów podczas pikniku rowerowego. To okazja, aby w jednym miejscu zobaczyć różne modele rowerów towarowych. Będą wersje klasyczne i elektryczne marek takich jak: all2gethe, Babboe, Butchers and Bicycles, Bullitt, Carryo, Christiania, De Fietsfabriek, Douze, freeinches, Sorte Jernhest, Stork Cargo Bike, Urban Arrow i Wheeloo. Pojawią się również pojazdy własnej produkcji.

– Ogólnopolski Zlot Rowerów Towarowych to okazja do promowania tego środka transportu i zaprezentowania doświadczenia naszego miasta w tym zakresie. Cieszymy się, że tak wiele osób odwiedzi nas w najbliższy weekend, żeby wspólnie wypracowac kierunki rozwoju i zastosowania rowerów towarowych. Zapraszamy także wszystkich mieszkańców do testowania rowerów oraz udziału w innych bardzo ciekawych elementach zlotu – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Zlot potrwa dwa dni. Wydarzenie ma na celu promowanie rowerów cargo jako miejskiego środka transportu. Impreza wystartuje w sobotę, 7 września o godz. 11.00 na skwerze Arki Gdynia. Odbędzie się tam piknik rowerowy.

Jedną z głównych atrakcji zlotu będzie wspólny przejazd ulicami Gdyni – przejazd ruszy w sobotę o godz. 15.00 ze skweru Arki Gdynia, a jego uczestnicy pojadą trasą: al. Marszałka Piłsudskiego, al. Zwycięstwa, Orłowską na molo, a później ponownie wjadą na al. Zwycięstwa i podążą nią aż do ul. Świętojańskiej. Następnie ul. Armii Krajowej, Borchardta i skwerem Kościuszki oraz ul. 10 Lutego. Metą będzie woonerf przy ul. Abrahama. Po drodze będą do nich dołączać rowerzyści na zwykłych jednośladach. A przejazd uświetni przewodnik – Michał Miegoń, który będzie po drodze opowiadał ciekawostki na temat miasta.

Drugiego dnia zlotu, 8 września, zaplanowano część warsztatową dla uczestników zlotu. W gdyńskim InfoBoksie będą dyskutować m.in. na temat obszarów rozwoju wykorzystania rowerów towarowych w Polsce czy dobrych praktykach z polskich miast połączonych ze zwiększaniem świadomości społecznej na temat rowerów cargo. Na koniec zostanie wybrany gospodarz przyszłorocznego zlotu.

Więcej informacji o zlocie na stronie wydarzenia na Facebooku.

Na podstawie: Urząd Miasta Gdyni