Carsharing w Warszawie stał się głośnym tematem rok temu, gdy po raz pierwszy władze stolicy zapowiedziały uruchomienie publicznej sieci wypożyczalni samochodowych. W sierpniu Zarząd Dróg Miejskich rozpoczął poszukiwanie operatora systemu, który ma ruszyć w 2017 roku. Jednak władze miasta – w pewnym stopniu – zostały uprzedzone przez firmę 4Mobility, która w ubiegłym tygodniu wystartowała z carsharingiem przede wszystkim dla sektora biznesowego, choć umożliwiającego wynajęcie samochodu także do celów prywatnych.
Firma, we współpracy z BMW, uruchomiła usługę carsharingu, która umożliwia wynajęcie komfortowego samochodu już na 15 minut. Rezerwacji auta można dokonać w systemie 4Mobility za pomocą aplikacji mobilnej lub komputera. To pierwsza tego typu usługa w Polsce – skierowana do użytkowników biznesowych, ale umożliwiająca wynajęcie samochodu także do celów prywatnych. Już na starcie, z usługi 4Mobility będzie mogło skorzystać ponad 7 000 osób.
Choć usługa ma ograniczonych adresatów: biznes oraz ich pracowników, to jest ofertą wychodzącą naprzeciw zmianom w sposobach przemieszczania się we współczesnych miastach. Carsharing w wydaniu 4Mobility może być dobrym przykładem ekonomii współdzielenia adresowanej do sektora biznesu. Z punktu widzenia interesu całego miasta, korzystnym efektem tej usługi może być mniejsza liczba samochodów służbowych, co oznacza mniejsze zapotrzebowanie na miejsca parkingowe oraz bardziej racjonalne wykorzystywanie transportu w działaniu firm. Usługa może też przynieść spore oszczędności dla samych przedsiębiorców.
Usługa ma też wadę, dokładnie taką samą, jak projektowany system carsharingu miejskiego. W ramach usługi w chwili obecnej nie są udostępnione samochody elektryczne.
Przyjrzyjmy się bardziej szczegółowo ofercie 4Mobility.
Co oferuje 4Mobility?
Korzystanie z usługi 4Mobility jest proste. Samochód, zaparkowany w specjalnie oznaczonym miejscu, blisko biurowca w którym pracujemy, rezerwujemy on-line za pomocą aplikacji mobilnej lub komputera. Następnie udajemy się do wybranego przez nas pojazdu, który otwieramy smartfonem. W tym momencie auto jest już gotowe do drogi. Jedziemy w wybrane przez nas miejsce, po czym zwracamy samochód w bazie, w której go odebraliśmy. Pojazd zamykamy smartfonem. Rozliczenie następuje bezgotówkowo. Jeśli z usługi korzystaliśmy prywatnie – opłata automatycznie zostanie pobrana z naszego konta, jeśli zaś służbowo – pod koniec miesiąca firma otrzyma fakturę VAT.
– To, co wyróżnia naszą usługę na rynku i stanowi realną konkurencję wobec innych form miejskiego transportu, to nie tylko atrakcyjna cena, ale także minimalny okres wynajmu. W 4Mobility z samochodu możemy korzystać nawet przez 15 minut. To idealna opcja dla tych, którzy potrzebują się szybko przemieścić, ale nie chcą tracić czasu na oczekiwanie i przejazdy środkami komunikacji miejskiej, czy być uzależnionym od dostępności taksówki – podkreśla Paweł Błaszczak, założyciel 4Mobility.
4Mobility startuje z dwiema opcjami:
- 4Private to propozycja prywatnych przejazdów dla pracowników firm, którzy do tej pory po mieście poruszali się własnym samochodem, taksówkami czy komunikacją miejską. Carsharing może stanowić dla nich ciekawą alternatywę w kontekście transportu miejskiego czy weekendowych wyjazdów.
- 4Business to wariant dedykowany firmom, których pracownicy na co dzień korzystają z aut służbowych lub polowych, pokonując w skali roku niewielkie dystanse. Dzięki carsharingowi 4Mobility firmy będą mogły znacznie zmniejszyć koszty związane z zapewnieniem mobilności swoim pracownikom. Co więcej, korzystanie z usługi administracji ogranicza ilość obowiązków administracyjnych dla firmy, o wygodzie podróżowania czy usprawnieniu mobilności jej pracowników już nie wspominając.
Początkowo dostępne będą 3 modele samochodów: BMW 118i, BMW 318i oraz MINI One D. Dwa z nich to idealne kompaktowe auta miejskie, zaś BMW serii 3 pozwoli na dopasowanie systemu do potrzeb wymagających odbiorców biznesowych. Auta są wyposażone w wiele elementów oszczędzających paliwo i ograniczających emisje CO2.
Ile za to zapłacimy?
W przeciwieństwie do tradycyjnych wypożyczalni samochodów, przewagą carsharingu jest to, że użytkownik płaci za auto tylko wtedy, kiedy realnie z niego korzysta. Liczy się czas oraz pokonany dystans.
W taryfie minutowej 4Mobility, a więc typowej dla carsharingu, w najtańszej opcji (samochód Mini One) zapłacimy 0,28 zł za każdą minutę rezerwacji samochodu oraz 0,60 zł za każdy przejechany kilometr (nie płacimy dodatkowo paliwo). Oznacza to, że wynajęcie samochodu na 2 godziny i przejechanie nim 20 km będzie firmę kosztować 34,95 zł (netto), a osobę prywatną 42,60 zł (brutto). 4Mobility oferuje też taryfę dzienną, która dotyczy wynajmu samochodów na zasadach bliższych tradycyjnym wypożyczalniom.
-Często jest tak, że firma wykupuje samochody dla swoich pracowników, a potem okazuje się, że z aut korzysta się bardzo nieregularnie. Samochody częściej stoją w garażu, niż są eksploatowane w trasie. Według naszych obliczeń, kupowanie aut służbowych, które nie przejeżdżają w roku przynajmniej 10 000 kilometrów jest nieefektywne kosztowo. W tym przypadku carsharing jest rozwiązaniem bardziej ekonomicznym – komentuje Tomasz Krawczyk z 4Mobility. Z punktu widzenia firmy, dodatkowym benefitem dla pracownika może być przekazanie mu tańszego w rozliczeniu i paradoksalnie bardziej luksusowego auta współdzielonego, z którego będzie mógł korzystać także po pracy lub w weekend. Osoba zatrudniona z firmie korzystającej z usług 4Mobility będzie mogła korzystać również prywatnie z usługi po tej samej stawce.
Gdzie usługa będzie dostępna?
Pierwszy carsharing w Warszawie jest adresowany przede wszystkim do biznesu i będzie dostępny w jego najbliższym otoczeniu. Jedną z pierwszych lokalizacji jest T-Mobile Office Park na Mokotowie, w części nazywanej popularnie „Mordorem”. Ta biurowa okolica jest znana z korków i nadmiaru samochodów w stosunku do liczby miejsc parkingowych. Być może nowa usługa przynajmniej częściowo zmniejszy obciążenie samochodowe tych okolic.
4Mobility zapowiada udostępnienie usługi również w innych lokalizacjach. – Obecnie cały czas pracujemy nad dostępnością usługi w kolejnych lokalizacjach, nie tylko na terenie Warszawy. Chcemy jak najszerszej promować oraz pokazywać zalety carsharingu w praktyce w modelu „auto od zaraz”” – mówi Paweł Błaszczak.
Więcej o 4Mobility na ich stronie www.4mobility.pl.
Fot. Materiały prasowe