Piotr Łyżeń, Smart City Expo Poland
Blog Idea smart city Innowacje i biznes Wywiady

Piotr Łyżeń: projekt Smart City Expo Poland jest sumą moich doświadczeń zawodowych [wywiad]

UPDATE – info od organizatorów: Smart City Expo Poland zostało przełożone ze względu na zagrożenie koronawirusem.

Moim rozmówcą jest Piotr Łyżeń. Jest on pomysłodawcą i organizatorem pierwszych w Polsce targów poświęconych branży smart city – Smart City Expo Poland. W ubiegłym roku miałem okazję uczestniczyć w tym wydarzeniu kilka miesięcy po wizycie na Smart City Expo World Congress w Barcelonie. Oczywiście, zachowując proporcję, polskie wydarzenie zrobiło na mnie porządne wrażenie, nie tylko jeśli chodzi o poziom organizacyjny, ale przede wszystkim z uwagi na liczbę i poziom wystawców. Jak będzie w tym roku? O tym w rozmowie.

Bartosz Dominiak /Smart City Blog/: Skąd pomysł na organizację targów branżowych poświęconych tematyce inteligentnych miast?

Piotr Łyżeń /Smart City Expo Poland/: Moim zdaniem nie da się – lub przynajmniej jest ciężko – prowadzić z sukcesem projekt, jeżeli nie ma się doświadczenia w danej branży. W moim przypadku jest podobnie. Mam wieloletnie doświadczenie w pracy w samorządzie, również przy inwestycjach samorządowych oraz kilkuletnie doświadczenie w organizacji dużych, także międzynarodowych targów. Tak więc projekt Smart City Expo Poland jest sumą moich doświadczeń zawodowych. Oczywiście start projektu był poprzedzony wieloma rozmowami ze specjalistami branżowymi – również z Panem redaktorem, co tylko umocniło mnie w przekonaniu, że najwyższy czas wyjść z tematyką smart city z sal konferencyjnych na hale targowe.

Do ubiegłego roku problematyka smart city w Polsce była przedmiotem różnego rodzaju konferencji, którym czasami towarzyszyła niewielka strefa wystawowa w kuluarach. Za sprawą pierwszej edycji Smart City Expo Poland to się zmieniło. Czy polski rynek jest już wystarczający rozbudowany – pod względem dostawców, odbiorców, a także finansowania – dla tego typu wydarzenia?

W moim przekonaniu, ale jak widać również w przekonaniu wystawców Ipierwszejedycji targów i osób je odwiedzających, tak, zdecydowanie tak. Polskie firmy mają do zaoferowania coraz więcej produktów i technologii dedykowanych dla segmentu smart city. Mało tego, są branże, w których jesteśmy liderem, a polskie firmy osiągają spektakularne sukcesy na rynku europejskim. Świetnym przykładem może być firma Ekoenergetyka jeżeli chodzi o stacje ładowania do pojazdów elektrycznych. Inną branżą, która ma niebagatelny wpływ na segment smart city, są firmy tworzące oprogramowanie dla biznesu oraz branża IT, które to firmy i ich technologie będą miały decydujący wpływ na miasta przyszłości w aspekcie wdrażania technologii 5G. Tu również jako kraj możemy pochwalić się firmami i markami, które odnoszą sukcesy poza granicami kraju. 

Dodatkowym katalizatorem, który przyśpiesza w sposób zdecydowany rozwój technologii dla smart city, jest właśnie technologia 5G, w której wiele firm – jak choćby operatorzy sieci komórkowych widzą możliwość szerokiego rozwoju i sprzedaż innowacyjnych usług.

Jak Pan ocenia z perspektywy kilku miesięcy pierwszą edycję targów? Co okazało się sukcesem?

Ciekawe pytanie. Z naszej perspektywy oczywiście największym sukcesem było to, że udało nam się zrealizować ten projekt – to znaczy pozyskaliśmy do współpracy ciekawych wystawców, a z drugiej strony zapewniliśmy im biznesowych, branżowych odwiedzających. Najważniejsze jest zawsze zadowolenie wystawców, a najlepszym dowodem na to, że byli zadowoleni jest fakt, iż z większością z nich mamy już podpisane umowy na udział w II edycji.

Smart City Expo Poland, 11-12.06.2019, Łódź

Natomiast w 2020 roku, oprócz oczywiście prac nad powiększeniem liczby wystawców, kładziemy bardzo duży nacisk na współpracę z organizacjami samorządowymi oraz samymi samorządowcami. Patronaty nad targami objęli chociażby Związek Miast Polskich i Unia Metropolii Polskich, a także prezydenci większości miast wojewódzkich, za co korzystając z okazji w imieniu firmy bardzo dziękuję.

Kiedy i gdzie odbędzie się druga edycja targów?

Dwa miesiące wcześniej w porównaniu z 2019 rokiem, w dniach 31 marca – 1 kwietnia 2020. Spotykamy się w Łodzi w Expo – Łódź przy al. Politechniki 4.

Czy przewiduje Pan tematykę wiodącą targów?

Szczerze mówiąc, nie jestem zwolennikiem ograniczania „pojemności” merytorycznej targów. Każdy z Wystawców ma czuć, że to jest jego miejsce i jego impreza. 

Jednak Pana pytanie jest jak najbardziej na miejscu. Otóż I edycja targów jednoznacznie udowodniła nam, że tematyka smart city nie jest już punktem zainteresowania tylko i wyłącznie samorządowców. Pokusiłbym się o stwierdzenie, iż samorządowców najbardziej interesują produkty i technologie związane z inwestycjami liniowymi i transportem, podczas gdy szerokie grono specjalistów zainteresowane jest innowacjami w zakresie dużych inwestycji kubaturowych (projektanci, architekci, inwestorzy, deweloperzy). Stąd pomysł organizacji drugiego wydarzenia targowego w tym samym terminie pod nazwą „Smart Buildings Expo”. Chcemy położyć duży nacisk na pokazanie, że inteligentne miasto to nie tylko szeroki wachlarz usług dostępnych dzięki smartfonowi, ale także nowoczesna architektura czy szerzej urbanistyka i planowanie.

Smart City Expo Poland, 11-12.06.2019, Łódź

Wystawę siłą rzeczy kształtują trendy, które pojawiają się na rynku nowoczesnych technologii. Bez wątpienia będziemy więc gościć rosnącą liczbę producentów stacji ładowania, pojazdów elektrycznych oraz sprzętu i usług wykorzystujących technologię IoT.

Czego mogą spodziewać się wystawcy, którzy w przypadku tematyki smart city szukają dość dobrze zdefiniowanego klienta, czyli decydentów w jednostkach samorządu terytorialnego? 

Oczywiście włodarze miast pozostają dla nas najważniejszą i najbardziej prestiżową grupą odwiedzających. Jak już wspomniałem wcześniej, przy drugiej edycji targów bardzo mocno współpracujemy ze związkami samorządowymi oraz bezpośrednio z prezydentami miast. To, o czym nie powiedziałem, to nasi partnerzy medialni, którzy docierają właśnie do tej grupy. W tym roku m.in. udało nam się pozyskać do współpracy magazyn „Wspólnota” – najstarszy periodyk docierający do najszerszego grona samorządowców. Współpracujemy także z wydawnictwami docierającymi do mniejszych gmin, jak choćby „Zielona gmina” czy też „Gazeta sołecka”. Będziemy oczywiście korzystać także z reklamy radiowej i internetowej, a wszyscy prezydenci i burmistrzowie miast w całym kraju otrzymają pocztą – podobnie jak w roku ubiegłym zaproszenia do udziału w targach.

Zapraszamy także serdecznie urzędników miejskich, których praca jest związana z inwestycjami oraz kadrę kierowniczą spółek komunalnych. To są osoby, które powinny być na bieżąco z nowinkami rynkowymi, a nasze targi – wstęp na nie jest bezpłatny po wcześniejszej rejestracji – są miejscem, gdzie mogą zdobyć tego typu wiedzę.

Smart City Expo Poland, 11-12.06.2019, Łódź
Czy może Pan ujawnić, kto z wystawców pojawi się na targach?

Nie wszystko jest już oficjalnie na stole – niektóre z negocjacji nadal prowadzimy. Pozostanę więc przy firmach, z którymi mamy już podpisane umowy. Zacznę od powiększającego się grona partnerów targów. Podobnie jak w zeszłym roku, partnerem merytorycznym konferencji targowej będzie firma Deloitte Polska. Partnerami targów są na dzień dzisiejszy firmy Emitel S.A., First Data Polska S.A. oraz Dell Techlogies. Tu też prowadzimy kilku bardzo ciekawych rozmów, które jak sądzę zakończymy w najbliższych dniach i będziemy mogli zaprezentować szeroką gamę znanych marek, które zdecydowały się być współorganizatorami wydarzenia.

Jeżeli chodzi o wystawców, to mnie osobiście zawsze najbardziej interesują targowe premiery. Wiem, że kilku z naszych wystawców szykuje ciekawe ekspozycje i nowości, które będą u nas prezentowane. Wśród nich wymienię chociażby Ekoenergetyka S.A., naszego rodzimego operatora przesyłek firmę InPost – tu naprawdę pojawi się kilka intrygujących propozycji, czy też firmę Vestel – światowego producenta stacji ładowania i oczyszczaczy powietrza.  Tak jak wspomniałem nowością targów będę firmy dostarczające technologię i techniki dedykowane dla inwestycji kubaturowych, tak więc coś interesującego znajdą dla siebie architekci, projektanci i wykonawcy inwestycji. 

A jakie atrakcje czekają na odwiedzających poza licznymi stoiskami producentów i dostawców rozwiązań dla inteligentnych miast?

Wydarzenie, w którego centrum znajdują się nowoczesne technologie, nie może się obyć bez towarzyszącej mu konferencji. Przygotowujemy wiele ciekawych prezentacji, prelekcji i dyskusji panelowych. Podobnie jak w zeszłym roku, tak i teraz każda osoba posiadającą bilet na targi będzie mogła wziąć udział w konferencji – strefa konferencyjna będzie wydzielona na hali targowej.

Smart City Expo Poland, 11-12.06.2019, Łódź

Jeżeli chodzi o agendę konferencji, to pierwszego dnia stawiamy na nowoczesne usługi, zarządzanie danymi, itp. Drugi dzień jest bardziej dedykowany architektom i urbanistom. Dyskusje prowadzone będą w nstępujących blokach:

  • Smart & Sustainable Cities 
  • Jak gromadzić, jak wykorzystywać i jak zabezpieczać dane w mieście przyszłości?
  • Nowoczesne metody i systemy płatnicze w przestrzeni publicznej
  • Transport publiczny a elektromobilność i inne ekologiczne środki transportu.
  • Wszystko o internecie rzeczy w przestrzeni miejskiej
  • Nowa jakość małej architektury i mebli miejskich.
  • Smart Building – nowoczesne projekty oraz techniki i technologie potrzebne do ich realizacji
​Dziękuję za rozmowę i do zobaczenia podczas targów.