Smart Station
Blog Infrastruktura Innowacje i biznes Lifestyle Przestrzeń

Smart Station wspiera tworzenie inteligentnych miast

Od niemal dwóch lat na ulicach Nowego Jorku, jednego z najbardziej inteligentnych miast na świecie, tradycyjne budki telefoniczne są zastępowane wielofunkcyjnymi budkami cyfrowymi. Pełnią one jednocześnie rolę: hot-spotów  Wi-Fi,  punktów dostępowych do serwisów miejskich i map, ładowarek urządzeń mobilnych, punktów wykonywania połączeń alarmowych czy telefonów z bezpłatnymi połączeniami wewnątrz USA.  Podobne stacje – pod nazwą Smart Station – zaczęły się pojawiać również na ulicach polskich miast.

Urządzenie Smart Station zostało opracowane i wyprodukowane przy udziale spółkę Smart Cities z Warszawy. Produkt znad Wisły posiada jednak więcej funkcjonalności niż nowojorski LinkNYC, co czyni go bardzo atrakcyjną ofertą dla miast.

Smart Station dla mieszkańców i turystów

Korzystając ze Smart Station jego użytkownik ma do dyspozycji nie tylko Wi-Fi czy informator miejski na ekranie dotykowym LCD.  Ładowanie urządzeń mobilnych możliwe jest zarówno za pośrednictwem kabla USB, jak i indukcyjnie (bezprzewodowo). Za pośrednictwem stacji można dokonać płatności za usługi publiczne (np. za bilet komunikacji miejskiej) i komercyjne (np. za rezerwację noclegu w hotelu). Urządzenie umożliwia również wykorzystanie go w programach lojalnościowych adresowanych np. dla turystów.

Smart StationJednak tym, co najbardziej odróżnia Smart Station i czyni produktem wyjątkowym, jest woda. W ostatnich latach coraz popularniejsze w polskich miasta stają się zdroje wody pitnej usytuowane przy ulicach lub w parkach. Takim zdrojem jest też Smart Station. – To pierwsza na świecie cyfrowa, wielofunkcyjna stacja wody pitnej – mówi Szymon Kapturski, dyrektor sprzedaży firmy Smart Cities. – Można ją zainstalować przy ruchliwej ulicy, na miejskim deptaku, w parku czy przy szlaku turystycznym. Zamiast oddzielnie inwestować w punkty z wodą pitną, tablice informacyjne, mapy czy monitoring, taniej i efektywniej jest połączyć to wszystko w jednym urządzeniu – dodaje. Warto dodać, że woda z urządzenia może być dostępna zarówno dla ludzi, jak i – z dyspozytora na dole stacji – dla towarzyszących im czworonogów.

Twórcy urządzenia przewidzieli też możliwość zainstalowania modułu ładowania samochodów elektrycznych, co idealnie wpisuje się w program rozwoju elektromobilności w Polsce.

Smart Station dla miast

Instalacja wielofunkcyjnych Smart Station przynosi korzyści nie tylko mieszkańcom i turystom. To także potężne narzędzie wspierające zarządzanie współczesnym miastem. Dzięki takim urządzeniom włodarze zyskują świetny kanał komunikacji dwustronnej z obywatelami i odwiedzającymi. Na ekranie mogą być wyświetlane komunikaty miejskie czy prowadzone ankiety wśród użytkowników. Istnieje możliwość wysyłania powiadomień na smartfony znajdujące się w pobliżu stacji. Na stacji można zamontować kamerę monitoringu miejskiego, obejmującą obszar przestrzeni publicznej znajdującej się wokół urządzenia.

Smart StationZ punktu widzenia miast istotna jest możliwość gromadzenia rozmaitych zanonimizowanych danych o ruchu miejskim i turystycznym. Smart Station to także darmowa baza wysokiej jakości danych statystycznych na temat preferencji turystów czy natężenia ruchu w strategicznych punktach miasta.  Ich analiza pomaga w tworzeniu długofalowych strategii marketingowych, poprawie miejskiej infrastruktury czy sprawniejszemu zarządzaniu komunikacją – wyjaśnia Szymon Kapturski ze spółki Smart Cities.  Pozyskane informacje (big data) mogą być przydatne przy planowaniu nowych inwestycji miejskich, tworzeniu atrakcji turystycznych, zarządzaniu pracą służb miejskich (np. przy planowaniu liczby patroli straży miejskiej). Smart Station może posłużyć też jako hub zbierający dane z sensorów rozmieszczonych w okolicy (np. inteligentnych liczników wody czy ciepła w budynkach), które następnie są zbiorczo przesyłane do operatorów usług miejskich.

Smart Station dla lokalnego biznesu

Smart Station jest interesującym rozwiązaniem poprawiającym estetykę przestrzeni publicznej w miastach. W 2015 r. została uchwalona tzw. „ustawa krajobrazowa”, która daje samorządom narzędzia do skuteczniejszej ochrony przestrzeni, m.in. poprzez możliwość uchwalania lokalnych przepisów dotyczących reklamy zewnętrznej, nakładania opłat za umieszczanie nośników reklamowych widocznych w przestrzeni publicznej i karania inwestorów nieprzestrzegających tych przepisów.

Wiele samorządów uchwala obecnie lokalne przepisy, które ograniczą ilość reklamy zewnętrznej. Firmy zajmujące się tego typu reklamą nie są entuzjastycznie nastawione do zmian. Smart Station może stać się świetnym polem do kompromisu między dążącymi do ograniczenia chaosu reklamowego władzami miasta a przedsiębiorcami, potrzebującymi przestrzeni reklamowej. Ekran LCD zamontowany w stacji umożliwia wyświetlanie wysokiej jakości contentu promocyjnego, który – może być precyzyjnie dostosowany do odbiorcy.

Ile kosztuje instalacja Smart Station?

Urządzenie, posiadające tyle funkcjonalności, musi być kosztownym gadżetem – pomyśli wielu decydentów miejskich. Jak się okazuje, niekoniecznie. – Zaletą Smart Station jest łatwości instalacji, odporność na warunki atmosferyczne i niewielkie koszty utrzymania – mówi Szymon Kapturski. Te zalety pozwoliły grupie Smart Cities przygotować model biznesowy, który minimalizuje bariery finansowe dla samorządów. Smart Station z modułem wodnym jest już dostępne w modelu dzierżawy wieloletniej( patrz specjalna oferta)  na okres minimum 36 miesięcy przy miesięcznej cenie netto zaczynającej się od nieco ponad 1000 zł za jedno urządzenie. W tej cenie firma zapewnia pełny serwis techniczny, informatyczny i  informacyjny.

https://www.youtube.com/watch?v=XjX6BgpELkk