Biuro
Blog Innowacje i biznes Wywiady

Urban Quest: Skanska poszukuje innowacyjnych pomysłów dla biur [wywiad]

InMotion – to startup, który wygrał pierwszą edycję konkursu Urban Quest. Choć jego finał odbył się ponad miesiąc temu podczas European Start-up Days w Katowicach, to warto poznać zwycięskie rozwiązanie.  

Urban Quest to nowy konkurs będący efektem współpracy Skanska oraz Business Link. Jego celem jest wyszukanie innowacyjnych rozwiązań i pomysłów biznesowych, które bezpośrednio lub pośrednio, wiążą się z działalnością Skanska, czyli z rynkiem nieruchomości biurowych. Zgłoszenia startupów były przyjmowane do marca. Do pierwszej edycji Urban Quest zgłosiło się ponad30 startupów. Następnie najlepsze 5 pomysłów otrzymało mentoring produktowy i biznesowy od organizatorów. W maju finaliści zaprezentowali się podczas European Start-up Days.

Zwycięzcą pierwszej edycji został startup InMontion. Zaproponował on rozwiązanie mające na celu mierzenie zajętości biurek w strefach coworkingowych w celu optymalizacji użycia przestrzeni biurowej i podniesienia jej komfortu.

Na zwycięzców czekał bogaty pakiet nagród: wsparcie merytoryczne, możliwość wymiany wiedzy i najlepszych praktyk oraz pomoc we wdrożeniu swojego innowacyjnego pomysłu w życie. – W praktyce wygląda to tak, że zwycięzca, czyli startup InMotion otrzymał program akceleracyjny, możliwość mentoringu z ekspertami Skanska, 3-miesięczny dostęp do społeczności Business Link oraz możliwość implementacji swojego rozwiązania w wybranej inwestycji Skanska – mówi Renata Nowakowska, menadżer ds. innowacji w biurowej spółce Skanska. Jeszcze nie jest znane miejsce wdrożenia zwycięskiego rozwiązania. – Rozpoczęliśmy pracę nad określeniem dokładnych założeń Proof of Concept. Przed nami jeszcze wybór lokalizacji, w której zostanie wdrożony pomysł zwycięskiego star tupu – dodaje przedstawiciela spółki Skanska.

Kolejny Urban Quest rusza już w sierpniu

Kolejna runda Urban Quest startuje w sierpniu. Informacji o rekrutacji uczestników należy szukać na stronie konkursu. – Nie jest to jednak koniec, bo od kolejnego roku rozszerzamy program geograficznie na Europę Centralną. Poza polskimi startupami będziemy pracować z przedsiębiorcami z Czech, Węgier oraz Rumunii – zapowiada Renata Nowakowska. – Urban Quest jest nieustannym poszukiwaniem innowacji mogących zmienić rynek nieruchomości komercyjnych – dodaje.

Rozmowa Sławkiem Potaszem, zwycięzcą pierwszego Urban Quest

Sławek Potasz, InMotionSkąd pomysł na udział w konkursie Urban Quest?

O konkursie dowiedziałem się śledząc stronę Business Link. Gdy tylko przeczytałem regulamin stwierdziłem WCHODZIMY W TO! W 12 dni byliśmy w stanie kupić kamerę termowizyjną, wczytać się w dokumentację techniczną i zrobić Proof of Principle, czyli wczesny prototyp naszej aplikacji do wykrywania ludzi w biurze. Kilkadziesiąt pracowitych dni i nieprzespanych nocy – później udało nam się przetestować i przygotować koncepcję, która wygrała konkurs.

Na czym polega Smart Cowork Experience? Do kogo jest ono adresowane?

Jest to rozwiązanie mające na celu mierzenie zajętości biurek w strefach coworkingowych, aby optymalizować użycie przestrzeni biurowej i podnosić jej komfort. Posiadając informacje o realnej zajętości przestrzeni, a nie tylko tej z systemu rezerwacyjnego, można bardziej zrozumieć cowork. Można wtedy lepiej rozplanować godziny pracy biura, dni home-office, wystrój wnętrza i wiele innych rzeczy, dzięki którym Skanska może oferować jeszcze lepsze przestrzenie dla swoich najemców.

Co jest innowacyjnego w waszym rozwiązaniu?

Do detekcji ludzi w pomieszczeniach zamiast używać czujnika, który może rejestrować tylko jeden parametr, korzystamy z termowizji. Pozwala nam to na detekcję systemem wizyjnym wielu parametrów w biurze: od tego gdzie siedzą pracownicy, poprzez mierzenie efektywności klimatyzacji, aż po pomiary szczelności okien. Ponadto nasze rozwiązanie jest bardziej ekologiczne. Zakładając wdrożenie naszego systemu do 10 budynków, InMotion ograniczy emisję gazów cieplarnianych o ponad 2500 kilogramów. Jest to ilość, którą 130 drzew musiałoby wchłaniać przez dwa lata.

W czym pomoże Wam zwycięstwo w Urban Quest

Zwycięstwo w Urban Quest jest dla nas bezcenne. Nic tak nie podnosi wiarygodności startupu jak wdrożenie korporacyjne i to od razu u tak renomowanego partnera jak Skanska. Implementacja naszego rozwiązania w coworkach Skanska pomoże nam podnieść wycenę naszego startupu przy rozmowach z kolejnymi inwestorami. Dodatkowo mamy okazję rozwiązać realny problem biznesowy i podnieść komfort pracowników biurowców. Win-Win 🙂

 

Finał Urban Quest

(od początku do ok. 57 minuty nagrania)

Fot. You Tube / ING Bank Śląski, Pixabay