Metro Nowy Świat -UW
Mobilność Warsaw Smart City

WarsawApps vol. 5: Komunikacją miejską z moBILET

Dziś mam propozycję  dla osób, które nie potrzebują biletów długookresowych do korzystania ze stołecznej komunikacji miejskiej. W Warszawie mamy możliwość korzystania z trzech rozwiązań umożliwiających płatności mobilne za bilety ZTM: mPAY, SkyCash oraz MoBILET. Ja zdecydowanie polecam to ostatnie rozwiązanie, które jest najwygodniejsze, najłatwiejsze w obsłudze i najbardziej niezawodne.

Recenzję moBILET zacznę od uzasadnienia odrzucenia dwóch pozostałych rozwiązań.

System mPAY odpadł z gry, gdyż nie jest aplikacją smartfonową. Do dokonywania płatności wykorzystuje dwa kanały komunikacji: tekstowy (realizowany w oparciu o technologię USSD) oraz głosowy (realizowany przy użyciu systemu IVR). Od razu przyznaję się: nie testowałem tego rozwiązania, gdyż sama lektura instrukcji użytkowania mnie do niego zniechęciła. Jest to rozwiązanie kłopotliwe, wymaga zapamiętywania zbędnych informacji (tabela kodów biletów – mam ją sobie wydrukować i nosić przy sobie?), a samo kupowanie biletów jest skomplikowane. Nie po to są dziś w użyciu smartfony, aby męczyć się na własne życzenie.

moBILETAplikacja SkyCash – jej możliwości są zbliżone do polecanego przeze mnie systemu moBILET. Ale ma kilka wad, które mnie do niej zniechęciły. Po pierwsze, trzeba obowiązkowo przy doładowywaniu konta na zakup biletów podawać dane osobowe (w moBILET jest to fakultatywne) – po co komu moje dane osobowe, gdy chcę kupić bilet 20-minutowy? Po drugie, w SkyCash nie ma możliwości doładowania konta za pomocą płatności internetowych bezpośrednio z poziomu aplikacji (można to uczynić przez stronę www.skycash.com). Po trzecie, kontrola biletów w SkyCash odbywa się w trybie on-line, czyli wyświetlenie biletu do kontroli wymaga dostępu do Internetu. Niestety, ale w pociągu metra w tunelu ja nie mam dostępu do sieci, a że nie lubię niezręcznych sytuacji, to jest to dla mnie spora wada.

Przejdźmy do zwycięzcy, czyli aplikacji moBILET. Jest ona prosta, intuicyjna i nie ma żadnych zbędnych fajerwerków. Aplikacja służy do wnoszenia opłat za parkowanie, komunikację miejską i komunikację dalekobieżną, w dodatku nie tylko w stolicy. Testowałem tylko opłaty za bilety ZTM w Warszawie, zatem wszystkie moje poniższe uwagi dotyczą wyłącznie tej usługi.

Przed pierwszym użyciem aplikacji wymagana jest rejestracja za pomocą numeru telefonu. Można jej dokonać zarówno z poziomu aplikacji, jak i przez stronę www.mobilet.pl.

moBILETZasilenie konta jest niezwykle proste. Wybieramy zakładkę „Doładuj konto”, podajemy kwotę oraz obowiązkowo adres email (dostaniemy później potwierdzenie zasilenia konta na maila) i przechodzimy do wyboru płatności internetowej naszego banku. Dalej postępujemy zgodnie z poleceniami banku. Konto zostaje doładowane najdalej po kilkudziesięciu sekundach. Można zasilać konto również przelewami tradycyjnymi, ale z oczywistych względów środki na koncie pojawią się znacznie później.

Kasowanie biletów jest równie proste, co zasilanie konta. Najpierw, jednorazowo, musimy w zakładce „Wybór usług” ustawić ZTM Warszawa jako naszą domyślaną usługę w komunikacji. Chcąc skasować bilet wybieramy zakładkę „Kom. miejska”, a następnie wskazujemy rodzaj preferowanego biletu: Bilety jednorazowe przesiadkowe, Bilety czasowe, Bilety krótkookresowe. Po wybraniu rodzaju biletu musimy wskazać szczegóły: normalny, ulgowy, na strefę 1, na strefę 1 i 2, weekendowy, etc.). Uwaga! Wybranie biletu jeszcze nie oznacza jego skasowania – na kolejnym ekranie dostajemy podgląd wszystkich informacji (rodzaj, cena) i dopiero kliknięcie „Skasuj bilet” oznacza potwierdzenie transakcji. Przy niektórych biletach trzeba podać dodatkowe dane (np. bilet jednorazowy przesiadkowy – numer linii, na której kasujemy bilet).

W czasie kontroli biletów trzeba pokazać trzy ekrany biletu dostępne w zakładce „Historia biletów”. Na biletach są wszystkie informacje (rodzaj biletu, do kiedy ważny). Ważne, że bilet jest zapisany w pamięci telefonu i okazując go kontrolerowi nie trzeba łączyć się z Internetem. Podczas użytkowania aplikacji raz miałem przyjemność być kontrolowanym – wszystko przebiegło sprawnie i bez kłopotów, choć musiałem na chwilę przerwać prowadzoną akurat rozmowę telefoniczną 😉

Plus

  • Intuicyjna i łatwa obsługa
  • Przejrzysty interfejs
  • Szybkie doładowywanie konta, co umożliwia zasilenie w ostatniej chwili

Minus

  • Brak wersji w językach obcych

Zrzuty ekranu

Podsumowanie

Musisz podjechać od czasu do czasu autobusem, tramwajem lub metrem? Wystarczy, że zainstalujesz moBILET i już nie musisz szukać kiosku lub biletomatu. Idealne rozwiązanie dla tych, którzy nie korzystają z biletów długookresowych w komunikacji ZTM.

Do pobrania

Android

iPhone

Windows Phone

BlackBerry

 

#WarsawApps – pod tym tytułem prezentuję recenzje aplikacji na smartfony, które zbliżają Warszawę do miana smart city. Choć aplikacji o naszej stolicy jest dużo, to jednak wiele z nich ma w rzeczywistości niewielką wartość dla użytkownika. Ale są też perełki. I o tych piszę w cyklu #WarsawApps. Jeśli używasz interesującej warszawskiej aplikacji, daj mi znać na bartek@smartcityblog.pl, na Facebooku lub na Twitterze.