Rower miejski, Poznań
Aktualności Lifestyle Mobilność

Wiosną rower miejski w Poznaniu również bez stacji do parkowania

Jest chętny na zarządzanie Poznańskim Rowerem Miejskim (PRM) i uruchomienie systemu czwartej generacji, czyli rowerów bezstacyjnych. Do końca 2022 roku operatorem prawdopodobnie będzie Nextbike Poznań Sp. z o.o. W ciągu najbliższych czterech sezonów liczba rowerów zwiększy się o blisko siedemset.

Rozbudowa systemu jest odpowiedzią na skokowy wzrost popularności Poznańskiego Roweru Miejskiego. Szacuje się, że tylko w tym sezonie będzie 1,7 milionów wypożyczeń. Od początku działania PRM, czyli od 2012 roku, rowery wypożyczono już ponad 3 miliony razy.

20 września otwarto oferty przetargowe dotyczące uruchomienia systemu rowerów publicznych w Poznaniu oraz zarządzania i utrzymania tego systemu w okresie od dnia uruchomienia do  końca 2022 roku. Jedyną firmą, która złożyła aplikację jest Nextbike, który obsługuje PRM od sześciu lat, czyli od początku działania,.

Zamawiający – Zarząd Transportu Miejskiego przeznaczył na utrzymanie i rozwój PRM przez następne cztery sezony prawie 31 mln zł brutto. W tej kwocie miało się zamknąć utrzymanie dotychczas funkcjonującego systemu (PRM3G), w skład którego wchodzi 109 stacji i 1200 rowerów (dodatkowe 4 stacje w Poznaniu są sponsorowane) oraz uruchomienie systemu czwartej generacji (PRM4G).

Rower miejski czwartej generacji

Ten ostatni będzie bezstacyjny z wirtualnymi strefami wypożyczeń i zwrotów na terenie całego miasta. Będzie możliwość pozostawienia pojazdów w dowolnym lub wyznaczonym miejscu, ale bez potrzeby wpięcia w stację lub do innego roweru. Strefy – tzw. wirtualne stacje, w których użytkownicy będą mogli zwracać rowery – będą zlokalizowane w sąsiedztwie obecnych stacji oraz w nowych miejscach, w których brakuje stacji trzeciej generacji.

Rowery czwartej generacji mają posiadać nadajniki GPS oraz zamki blokujące. Będą także wyposażone w komputery pokładowe, przy pomocy których odbywać się będzie wypożyczenie i zwrot. Będzie to również możliwe przy pomocy aplikacji mobilnej, a rowery PRM3G poprzez panel na stacji. Zmianą, w porównaniu z poprzednimi latami, i warunkiem korzystania od 2019 roku z PRM, będzie utrzymanie stanu konta użytkownika na poziomie minimum 20 zł. Nie zmieni się natomiast bezpłatny czas korzystania z roweru – 20 minut. Część stacyjna PRM3G uruchomiona zostanie 1 marca 2019 roku, natomiast system PRM4G – 120 dni od daty podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż 1 marca.

Oferta firmy Nextbike przekroczyła założoną przez ZTM kwotę. Zamiast rozpisywać nowy przetarg zdecydowano się na nieznaczne zmniejszenie ilości rowerów PRM4G. W pierwszym roku będzie to 435 rowerów zamiast 500, natomiast w kolejnych trzech latach przybędzie 261 zamiast 300 jednośladów.

Będą również rowery elektryczne

Dodatkiem specjalnym w związku z rowerami czwartej generacji w Poznaniu będzie, po raz pierwszy w ramach PRM, możliwość wypożyczania rowerów elektrycznych. Dostępnych będzie 30 pojazdów piątej generacji (5G). To bonus dla użytkowników, natomiast standardem, który po raz pierwszy zastosowano w zeszłym roku, będzie przedłużenie sezonu wypożyczeń. Przyszły sezon będzie mógł zostać przedłużony maksymalnie o jeden miesiąc, natomiast od 2020 roku będą to już trzy dodatkowe miesiące. W praktyce może się więc okazać, że sezon rowerów miejskich w Poznaniu będzie trwał cały rok.

Źródło: Urząd Miasta Poznania